Najnovšie API DirectX 12 prináša okrem iného aj možnosť súčasného použitia AMD a nVidia grafických kariet. Konečne máme aj reálne výsledky takejto spolupráce.
Súčasné spojenie nVidia a AMD grafických kariet je niečo, o čo sa už výrobcovia v minulosti pokúšali. Nie vždy to však prinášalo iba výhody bez problémov čoho svedkom je napríklad Hydra od LucidLogix, ktorá bola v roku 2012 definitívne pochovaná.
Medzi problémy Hydry patrilo napríklad to, že výrobcovia dosiek museli na dosky umiestňovať čipy pre podporu tejto multi-GPU technológie čo nebol ochotný robiť každý výrobca a zvyšovalo to cenu dosky. Podpora Hydry musela byť tiež implementovaná softvérovo aj do hier. DirectX 12 by týmito problémami nemalo trpieť do takej miery, nakoľko bude zrejme viac rozšírené a párovanie grafických kariet rôznych výrobcov tak bude podporované viacerými hrami.
Prinesie to však užívateľovi nejaký praktický prínos? Odpoveď na túto otázku sa pokúsil nájsť renomovaný portál Anandtech, ktorý zmeral výkon rozličných kombinácií grafických kariet v hre Ashes of Singularity. Posledná verzia hry a DirectX 12 umožňuje zapájanie nVidia a AMD kariet do multi-GPU konfigurácie. Samozrejme to znamená aj podporu kariet s rozličným jadrom a architektúrou. Jedinou podmienkou je, že karty musia podporovať DirectX 12 API.
Tu už sú výsledky kariet GTX 980Ti Titan X od nVidia a R9 Fury X a R9 Fury od AMD v rozličných konfiguráciách. Z tabuľky vidieť, že výkon sa pod zapojení dvoch kariet oboch výrobcov výrazne zvýšil. Všimnite si však, že merateľný vplyv na výkon má aj poriadie zapojenia rovnakých kariet, resp. to, ktorá karta je ako hlavná. Kombinácia R9 Fury X s GTX 980 Ti totiž priniesla lepšie výsledky ako GTX 980Ti s R9 Fury X hoci ide o rovnaké karty.
Ešte lepšie je vidieť tento dopad na výkon pri testovaní starších kariet. Tam kombinácia HD 7970 s GTX 680 priniesla markantný nárast výkonu, zatiaľ čo opačné poradie kariet naopak výkon zhoršilo.
Z výsledkov tak vidieť, že zapojenie kariet konkurenčných firiem má podobný zmysel ako CrossFireX/SLI zapojenie kariet. Dá sa však tiež očakávať, že prinesie rovnaké problémy ako napríklad microstuttering.
Technológia Explicit Multi-GPU v DirectX 12 prinesie ešte jednu zaujímavú možnosťou a tou je spojenie výpočtového výkonu integrovaného grafického jadra v procesore s dedikovanou grafickou kartou. Vaša iGPU tak môže aspoň trochu priložiť ruku k dielu a pridať pár fps k dobru.
Zdroj: anandtech