Přetaktovaná a přeznačená GeForce GTX 860M už staví výhradně na Maxwellu. Připomeňme si výkon jádra GM107 – jaké jsou herní notebooky kolem 30–40 tis. Kč?
Ač nejde technologicky o žádný převrat, GeForce GTX 960M je a bude často osazovanou grafikou v těch nepříliš drahých herních noteboocích. Nvidia nahrazuje svou relativně úspěšnou GTX 860M po méně než roce novou kartou.
Přesnější označení by bylo staronová, protože jde vlastně jen o přetaktování a přeznačení, ale je tu další rozdíl. Tím je jisté zjemnění značení, kde zatímco u GTX 860M jste mohli narazit i na žravou grafiku s ořezaným jádrem GK104, GTX 960M je vždy Maxwell s jádrem GM107. U GeForce GTX 960M se navíc budete mnohem častěji setkávat s 4GB verzemi.
Parametry
Grafika staví na 28nm čipu GM107. Ten má aktivních plných 640 CUDA jader. Takt jádra je 1097 MHz, GPU Boost jej může popohnat až k 1202 MHz. Pamětí je 4 GB GDDR5 na 128bitové sběrnici. Efektivní takt VRAM činí 5 GHz, což dává dohromady propustnost 80 GB/s. Karta má TDP kolem 60 W.
Testovací sestava a metodika
Testovaná sestava (Acer Aspire V17 Nitro 3D) zahrnuje procesor Intel Core i7-4720HQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,6–3,6 GHz, 16 GB RAM a 256GB SSD. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (zpravidla SSD).
Používali jsme ovladače ve verzi 345.05 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.
Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:
- 3DMark 11
- 3DMark: Fire Strike
- Aliens vs Predator
- Batman: Arkham Origins
- Battlefield 3
- Bioshock Infinite
- Crysis 2
- Crysis 3
- Far Cry 2
- Mafia II
- Metro: Last Light
- Sleeping Dogs
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
- Tomb Raider
- World in Conflict
Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.
Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou.
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Fire Strike
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Autor článku: ONDŘEJ BEŠŤÁK (15.4.2015)Viac nájdete na stránkach autora.