Nvidia GeForce GTX 960M: mainstream v herních noteboocích (test)


Přetaktovaná a přeznačená GeForce GTX 860M už staví výhradně na Maxwellu. Připomeňme si výkon jádra GM107 – jaké jsou herní notebooky kolem 30–40 tis. Kč?

Ač nejde technologicky o žádný převrat, GeForce GTX 960M je a bude často osazovanou grafikou v těch nepříliš drahých herních noteboocích. Nvidia nahrazuje svou relativně úspěšnou GTX 860M po méně než roce novou kartou.

Přesnější označení by bylo staronová, protože jde vlastně jen o přetaktování a přeznačení, ale je tu další rozdíl. Tím je jisté zjemnění značení, kde zatímco u GTX 860M jste mohli narazit i na žravou grafiku s ořezaným jádrem GK104, GTX 960M je vždy Maxwell s jádrem GM107. U GeForce GTX 960M se navíc budete mnohem častěji setkávat s 4GB verzemi.

Parametry

Grafika staví na 28nm čipu GM107. Ten má aktivních plných 640 CUDA jader. Takt jádra je 1097 MHz, GPU Boost jej může popohnat až k 1202 MHz. Pamětí je 4 GB GDDR5 na 128bitové sběrnici. Efektivní takt VRAM činí 5 GHz, což dává dohromady propustnost 80 GB/s. Karta má TDP kolem 60 W.

Nvidia GeForce GTX 960M

Testovací sestava a metodika

Testovaná sestava (Acer Aspire V17 Nitro 3D) zahrnuje procesor Intel Core i7-4720HQ, tedy čtyřjádrový Haswell na 2,6–3,6 GHz, 16 GB RAM a 256GB SSD. Ostatní grafiky v testu byly testovány v jiných strojích. Procesor je v každém grafu uveden, RAM bylo vždy minimálně 8 GB a úložiště by nemělo mít na výsledky velký vliv (zpravidla SSD).

Nvidia GeForce GTX 960M

Používali jsme ovladače ve verzi 345.05 WHQL, starší grafiky mají ovladače aktuální v době jejich testu.

Průměr je počítán z procentuálních poměrů výkonu ve hrách a benchmarcích:

  • 3DMark 11
  • 3DMark: Fire Strike
  • Aliens vs Predator
  • Batman: Arkham Origins
  • Battlefield 3
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 2
  • Crysis 3
  • Far Cry 2
  • Mafia II
  • Metro: Last Light
  • Sleeping Dogs
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
  • Tomb Raider
  • World in Conflict

Far Cry 2, Mafia II a World in Conflict z metodiky vyřazujeme, nyní jsme v nich již neměřili. Jsou ovšem stále součástí srovnání starších grafik. Relativně nově v metodice jsou naopak Batman: Arkham Origins, Sleeping Dogs a Tomb Raider.

Pokud některý výsledek chybí, není do výsledného průměru započítáván, tedy výsledek neovlivňuje. Výsledky s použitím proprietárních technologií (PhysX) započítány nejsou.

3DMark 11

Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.

Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

3DMark: Fire Strike

Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.

Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.

Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.

 

Aliens vs. Predator

Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

Batman: Arkham Origins


Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.

 

Komentáre:

Komentárov

Zanechať komentár