Nedávno sa objavili špekulácie, že oficiálne špecifikácie karty nezodpovedajú tým reálnym.
Oficiálne špecifikácie zahŕňajú 1664 CUDA jadier, 2MB L2 Cache či 64 ROPs. Karta oficiálne nesie 8 modulov po 512MB, spolu teda dávajú 4096MB.
Používateľom na fórach sa ale podarilo zistiť, že namerané hodnoty vôbec nezodpovedajú realite. Karta totiž dosahuje maximálne využitie pamäte VRAM na úrovni 3350-3584MB. Keď sa používatelia snažili vynútiť karte používanie aj zvyšnej pamäte, aplikácie mali občasné pády. Ďalšia situácia môže nastať, keď karta skutočne využíva plnú VRAM, lenže sa prejavuje shuttering, resp. má karta väčší výkonový prepad než by mala mať.
Po kritike a upozornení používateľov, nVidia vydala nejasné stanovisko, z ktorého plynulo, že karta je k pamätiam zapojená ináč ako je zapojená GTX980. V skratke by sa to dalo vysvetliť nasledovne. Karta má síce 4GB VRAM, ale snaží sa nealokovať posledných 512MB. Dôvod je prostý. 3,5GB je zapojených na rýchlu zbernicu 224 bit a zvyšok vďaka vypnutiu niektorých častí pracuje cez memory crossbar.Táto pamäť je spojená s 32 bitovou časťou. To znamená, že karta síce má 256 bitovú šírku zbernice, ale v skutočnosti efektívne pracuje ako 224+32 bit. Testy totiž odhalili, že pokles výkonu je o 1 – 6% vyšší než by mal byť, záleží od situácie.
Ďalej sa zistilo, že na karte skutočne funguje iba 56 ROPs, namiesto deklarovaných 64. Okrem toho je osekaná aj L2 Cache, ktorá je niekde medzi 1,75MB – 1,8MB. 3,5GB pamäte dosahuje teda priepustnosť 196GB/s, pričom zvyšných 512MB maximálne 28GB/s. Deklarovaná efektívna priepustnosť teda nie je úplne na mieste.
Nie je úplne jasné, ako sa nVidia po prevalení tejto kauzy zachová. Hoci problém so shutteringom nie je úplne potvrdený, tak ako problémy s prepadmi výkonu pri použití viac než 3,5GB, nVidia minimálne klamala v špecifikáciách. Jedna vec je jasná, karty GTX970 a 980 boli nastavené voči Radeonu R290/X, preto uvádzajú 4GB a 64ROPs. Zákazník totiž hlavne pozerá na veľkosť pamäte a nejaká 3,5GB GTX970 by dobre nevyzerala. Treba len dúfať, že sa to nVidii podarí nejako zažehliť, resp. opraviť. Taktiež dúfajme, že sa poučí do budúcnosti aby sa podobná chyba neopakovala. Pre viac informácií odporúčame web Anandtech, kde je kompletný rozbor problému.
Zdroj: Anandtech, Wccftech, Wccftech2